<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=2227673424181725&ev=PageView&noscript=1" />
01 Sty

10 kroków do zmiany nawyków żywieniowych

Nowy rok to bardzo dobry czas na wyznaczanie sobie celów i realizację postanowień. W tym okresie warto zastanowić się nad swoimi nawykami żywieniowymi, wprowadzić zmiany, które pozwolą nam cieszyć się zdrowiem i dobrą kondycją fizyczną. 

W ostatnich latach głównymi przyczynami zgonów są choroby układu sercowo naczyniowego oraz nowotwory. Dodatkowo szacuje się, iż co druga osoba w Polsce ma nadwagę lub otyłość, a na cukrzycę typu II choruje ponad 2mln osób w naszym kraju, a wielu nie pozostaje jeszcze zdiagnozowanych. Aby zapobiec lub złagodzić przebieg takich chorób należy wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe. Proces ten jest bardzo trudny i wymaga czasu. Aby zmiany naszego sposobu odżywiania były trwałe, warto jest zastosować metodę małych kroków, rozpoczynając od najprostszych zmian.

KROK 1: Zrezygnuj z picia słodkich napojów, soków z dodatkiem cukru, nektarów, wód smakowych, napojów energetycznych. 

Ilość cukru jaka znajduje się w tego typu napojach bywa naprawdę zaskakująca, np. szklanka napoju typu cola to około 7 łyżeczek cukru, natomiast 1,5 litrowa butelka wody smakowej to aż 12 łyżeczek cukru. Picie tego typu napojów tylko wzmaga poczujcie pragnienia, a to przyczynia się do spożywania "pustych kalorii" i rozwijania nadwagi, otyłości. Zamień wymienione płyny na wodę, pamiętając, że należy jej wypić około 1,5l dziennie. Jeśli nie lubisz smaku zwykłej wody, możesz urozmaicić jej smak dodając miętę, cytrynę, pomarańcze, imbir, a nawet łyżeczkę miodu. 

KROK 2: Ogranicz spożycie cukru.

Wnaszej diecie znaleźć można bardzo dużo produktów zawierających cukier, jak np. jogurty, słodycze, gotowe płatki śniadaniowe, sosy. Aby ograniczyć jego spożycie warto jest wybierać jogurty naturalne dodając do nich pokrojone lub zmiksowane owoce, piec zdrowe ciasta z dodatkiem naturalnie słodkich produktów np. daktyli, czy też przygotowywać domowe musli. 

KROK 3: Wybieraj pełnoziarniste produkty zbożowe, gruboziarniste kasze

Takie produkty zawierają więcej składników mineralnych, witamin, a także błonnika, który korzystnie wpływa na pracę naszych jelit, zapobiega zaparciom, czy też zmniejsza ryzyko raka jelita grubego. 

KROK4: Wybieraj chude produkty mięsne i nabiałowe

Tłuste produkty mięsne i nabiałowe zawierają cholesterol oraz tłuszcze niekorzystne dla naszego zdrowia. Substancje te zwiększają ryzyko chorób układ krążenia. W związku z tym warto wybierać takie produkty jak: chude mleko, produkty nabiałowe, a także chude mięsa np. drób, wołowina. 

KROK 5: Wybieraj zdrowe tłuszcze

Warto wiedzieć, iż oleje dostępne na sklepowych półkach nie są sobie równe. Różnią się one składem poszczególnych kwasów tłuszczowych. Wśród popularnych olejów, najkorzystniejsze dla naszego zdrowia są: olej rzepakowy, oliwa z oliwek, a także olej lniany. Należy jednak pamiętać, że takie oleje powinny być kupowane w małych, ciemnych butelkach i przechowywane w odpowiednich temperaturach. 

KROK 6: Jedz ryby morskie

Dobrym zamiennikiem mięsa są ryby. Najkorzystniejsze dla naszego zdrowia są tłuste ryby morskie, które powinny być spożywane przynajmniej 2 razy w tygodniu. Są one źródłem kwasów omega-3, które chronią nasz organizm przed chorobami układu krążenia, miażdżycą, udarem, czy zawałem. 

KROK 7: Nie bój się orzechów i nasion

Zarówno orzechy, jak i nasiona są produktami wysokokalorycznymi, lecz bogatymi w wiele składników mineralnych, witamin i zdrowe tłuszcze. Warto wprowadzić je w umiarkowanych ilościach do naszej codziennej diety, najlepiej te, które naturalnie występują w naszym rejonie np. orzechy włoskie, nasiona słonecznika, pestki dyni. Dobrym zwyczajem jest kilkugodzinne moczenie nasion i orzechów przed spożyciem. Takie postępowanie zwiększy przyswajalność substancji odżywczych przez nasz organizm. 

KROK 8: Jedz regularnie

Staraj się wprowadzić zwyczaj jedzenia 4-5 regularnych posiłków. Kiedy organizm otrzymuje energię i składniki odżywcze w sposób chaotyczny i nieusystematyzowany nie jest w stanie wykorzystać ich skutecznie na bieżące potrzeby, a to może nawet przyczynić się do wzrostu masy ciała. 

KROK 9: Czytaj etykiety

W dzisiejszych czasach sklepowe półki uginają się od przetworzonej żywności, pełnej cukru, niezdrowych tłuszczów, sztucznych dodatków, konserwantów, barwników, aromatów i innych chemicznych substancji.Staraj się czytać etykiety i porównywać podobne grupy produktów. Zdrowa żywność powinna mieć jak najkrótszy skład, być pozbawiona sztucznych dodatków i jak najmniej przetworzona.

 

KROK 10: Pamiętaj o regularnej aktywności fizycznej 

Ważne jest, by każdego dnia przeznaczyć 30-45 minut na ruch. Takie postępowanie pomoże nam uniknąć nadwagi, otyłości, a także wielu innych chorób. Aktywność fizyczna powinna być dostosowana do naszych możliwości. Dla osób starszych lub z problemami zdrowotnymi wystarczający będzie szybki marsz, czy jazda na rowerze.

 

Stopniowe wprowadzanie wymienionych kroków pomoże nam w utrzymaniu zdrowia i uniknąć wielu chorób, które w dużej mierze są zależne od nieprawidłowego żywienia. Warto jest zapamiętać, że zdrowe nawyki żywieniowe, aby przynosiły efekty, powinny zagościć w naszych domach na stałe.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ